ברוכים הבאים לשירות הפסיכולוגי החינוכי

השרות הפסיכולוגי חינוכי פעיל כ-40 שנה ומציע מגוון שירותים פסיכולוגיים להורים, לילדים ומתבגרים וכן לאנשי חינוך, על מנת לאפשר התפתחות טובה בסביבה תומכת עבור הילדים והמתבגרים.

השרות הפסיכולוגי מונה 18  פסיכולוגים ובראשם המנהלת ד"ר איריס ארליך שרצקי.

הפסיכולוגים החינוכיים  מבקרים במסגרות החינוך השונות בעיר ומסייעים ביצירת סביבות תומכות ומעודדות התפתחות ורווחה נפשית. הם מסייעים להורים המתלבטים בשאלות הקשורות בהתפתחות ילדיהם ובחינוכם. בנוסף, מטפלים הפסיכולוגים החינוכיים ישירות בילדים ובמשפחות המתמודדים עם קשיים התפתחותיים ומצבי משבר.

הפניה לשירות הפסיכולוגי-חינוכי נעשית ברוב המקרים באמצעות אנשי הצוות החינוכי בגנים או בבתי הספר. ניתן לפנות אלינו גם באופן ישיר.

תחומי השירות בשירות הפסיכולוגי

ייעוץ וליווי צוותים חינוכיים - פסיכולוג המסגרת נפגש באופן קבוע עם הצוות החינוכי לחשיבה משותפת ודיון בתלמידים ומשפחות עם קשיים מגוונים, על מנת לשקול דרכי התערבות עבורם. המעקב השוטף מאפשר מבט התפתחותי מתמשך על התלמיד ובחירת המענים עבורו, תוך בקרה ושיתוף ההורים.

ייעוץ להורים - להיות הורה הינה משימה כבדת משקל ומרובת אתגרים ושאלות ולעתים נכון להתייעץ עם איש מקצוע לגבי השאלות המתעוררות. עבודה פסיכולוגית עם הורים נעה בין תהליכי היוועצות קצרים וממוקדים לבין הדרכת הורים ממושכת וטיפול בהורות, בהתאם לקושי המועלה, להערכת הפסיכולוג ובשיתוף עם ההורים.

אבחון פסיכולוגי - לעתים עולה שאלה לגבי תלמיד המחייבת הערכה פסיכולוגית. שאלות כאלה יכולות להיות: מה הסיבות לקשיים הלימודיים או הרגשיים אותם אנו רואים? באיזה סוג מסגרת מומלץ שי/תלמד?

כאשר עולות שאלות מסוג זה על ידי הצוות החינוכי יחד עם ההורים, ניתן להפנות את התלמיד/ה לפסיכולוג המסגרת אשר ישקול עריכת אבחון פסיכולוגי בעזרת כלים רלוונטיים לשאלות שעולות. בתום האבחון הפסיכולוג יכתוב חוות דעת ובה עיקרי הממצאים והמלצות להמשך בדיקות וסיוע.

טיפול פסיכולוגי - ילדים ובני נוער המראים סימני מצוקה שונים (פחדים, חרדות, הסתגרות והמנעות, בעיות אכילה ושינה, קשיי הסתגלות מתמשכים, בעיות התנהגות קשות, קשיים חברתיים ועוד) זקוקים פעמים רבות לטיפול פסיכולוגי אשר יאפשר עיבוד והבנה של הקשיים וסיבותיהם וכן רכישת כלים להתמודדות ולהעלאת החוסן הנפשי. כאשר הצוות החינוכי מאתר תלמידים עם סימני מצוקה ניתן להפנותם לשרות הפסיכולוגי כדי לשקול מתן טיפול פסיכולוגי מתאים. בשרות הפסיכולוגי ניתנים בעיקר טיפולים קצרי מועד ממוקדים סביב בעיות של חרדה, ויסות רגשי והתנהגותי, סיכון אבדני, קשיי קשב ולמידה. חשוב לציין שפגישות עם ההורים הינן חלק משמעותי בתהליך טיפולי עם ילדים ובני נוער.

חינוך מיוחד - הפסיכולוגים החינוכיים הינם חלק מהצוותים הרב מקצועיים המלווים את התלמידים המקבלים שירותי חינוך מיוחדים. החל מתהליכי ההפניה לועדות על פי חוק, השתתפות בועדות אלה  ועד ליווי התלמידים בתוך מסגרות החינוך המיוחד. מעורבות הפסיכולוג יכולה להיות פרטנית (אבחון, הדרכה להורים) או מערכתית (ייעוץ לצוות) בהתאם לשאלות שעולות.

 

תכניות דגל בשפ"ח (תחום שרות ספציפי בו הצוות רכש ידע מעמיק ופותחו פרקטיקות מקצועיות מתקדמות)

תכנית "מלקויות ללמידה"

התכנית "מלקויות ללמידה" של משרד החינוך מתקיימת בחטיבות הביניים וכוללת מענים בית ספריים לתלמידים עם קשיי למידה, המאותרים בכתה ז'. כחלק מהתכנית פועל בשרות הפסיכולוגי מרכז אבחון מקיף בו עובדים פסיכולוגים חינוכיים ומאבחנות דידקטיות. למרכז זה מופנים תלמידים בכיתה ט', אשר הצוות הרב-מקצועי בבית הספר חושד שיתכן והם בעלי לקויות למידה וזקוקים להתאמות בבחינות הבגרות. ההפניה למרכז האבחון הינה על ידי הצוות החינוכי בלבד לאחר איתור קשיי התלמיד ומתן מענים במהלך חטיבת הביניים.

 

התכנית הלאומית למניעת אבדנות

התכנית הלאומית למניעת אבדנות פועלת בקרית מוצקין תחת האגף לשירותים חברתיים. השרות הפסיכולוגי הינו נדבך משמעותי במימוש תכנית זו בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 18 ואנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם האגף לשירותים חברתיים, הפיקוח על הייעוץ במשרד החינוך, היועצות במסגרות החינוכיות ומנהלי בתי הספר.  

מעורבות הפסיכולוגים כוללת שלושה ערוצים:

א. הערוץ המערכתי כולל כתובת להיוועצות שוטפת של הצוותים החינוכיים וההורים במקרים של איומים אבדניים. כמו כן, הפסיכולוגים שותפים ברענון ועדכון הידע בקרב הצוותים החינוכיים.

ב. הערוץ האבחוני כולל הערכות של סיכון אבדני בקרב ילדים ובני נוער עד גיל 18 תושבי קרית מוצקין. ההפניה להערכות סיכון היא באמצעות הצוות החינוכי וייעוצי של המסגרות החינוכיות.

ג. הערוץ הטיפולי כולל מתן טיפולים קצרי מועד לילדים ובני נוער להפחתת הסיכון האבדני ולהעלאת תחושת החוסן. ההפניה לטיפולים אלה היא באמצעות הצוות החינוכי וייעוצי של המסגרות החינוכיות.

 

ילדים במצוקה עלולים לבטא את קשייהם בדרכים שונות לפעמים באופן גלוי ולעתים באופן סמוי. מי שעוסק במחשבות אובדניות אקטיביות ומבטא רצון להתאבד או מאיים להתאבד, שרוי במצוקה וחשוב להתייחס לכך במלוא הרצינות.   יש להיות קשובים למצוקה הזו, לתת לילד תחושה שמבינים אותו, נמצאים איתו, דואגים לו לטיפול מקצועי כדי להפיח בו כוחות של חיים ותקווה ולהקטין באמצעותם את הסיכון האובדני. יש להפנות את הילד והוריו באופן מיידי לפסיכיאטר, פסיכולוג קליני, פסיכולוג חינוכי שהוכשר לכך, שיאבחן את רמת הסיכון האובדני.

 אם הדיבור האובדני מלווה בכוונה לביצוע ובתוכנית ממשית, חובה להשגיח על הילד ללא הפסקה ואין להשאירו לבדו אפילו לזמן קצר ולפנות לחדר מיון בדחיפות.

קישורים לאתרים חיצוניים לציבור ההורים, הילדים והתלמידים

קישור לאתר התכנית הלאומית למניעת אבדנות

https://www.gov.il/he/departments/national-suicide-prevention-program/govil-landing-page

עמותת ער"ן

https://www.eran.org.il/

סה"ר – סיוע הקשבה ברשת:

https://sahar.org.il/

 

מנהלת השירות הפסכולוגי החינוכי: ד"ר איריס ארליך שרצקי

שעות הפעילות המשרד:

ימים א'-ה' בין השעות 8.00-15.00 (יש לתאם מראש פגישה עם פסיכולוג)

טלפון: 04-8780248 | 04-8702236

כתובת: רנ"ס 22 קרית מוצקין

כתובת מייל: [email protected]